maartjeoparuba.reismee.nl

Bakra's in SU

Hallo allemaal,

Zoals velen van jullie weten, ben ik gisteren teruggekomen van een topvakantie met Jacky, Gabriela en Suze in Suriname.Omdat we hier heel veel leuke, spannende en mooie dingen mee hebben gemaakt, vind ik het natuurlijk zeker de moeite waard om hier even een verhaaltje over te schrijven.

Donderdag 15 december, de dag dat we vakantie kregen, zijn we 's middags meteen in het vliegtuig gestapt naar Suriname. Helaas duurde de reis wel even omdat we eerst in Curacao over moesten stappen en vervolgens moesten we met ons 'nieuwe' vliegtuig ook nog een tussenlanding maken in Trinidad. Uiteindelijk kwamen we rond 2 uur 's nachts in ons 'paleisje' aan waar we meteen heel erg moesten wennen aan de prachtige keuken en de mooie douche, het schone toilet en de blinkende wasbakken

Wink
We vonden het verblijf al erg goedkoop toen we het boekten. Nu snappen we waarom. We sliepen in een echt studentenhuis. Hebben we dat ook weer meegemaakt. We hebben in ieder geval wel goed geslapen en iedere dag kunnen genieten van een warme douche
Laughing

Op onze eerste dag in Suriname zijn we een stadswandeling gaan maken. We zijn langs allerlei culturele bezienswaardigheden gekomen en hebben hier wat foto's van gemaakt. Tijdens onze wandeling kwam ik ook nog bekenden tegen. Heel toevallig! Emmy en Anneke Cuppen uit Meterik waren ook een stadswandeling aan het maken. Wat is de wereld toch klein he! Aan het eind van onze wandeling zijn we gestopt bij Steps. Dit is een winkel met heeeeeeeel veel leuke, goedkope slippers. Hier hebben we een hele tijd rondgekeken en leuke slippers gepast. Uiteindelijk kwamen we ieder met ongeveer 8 slippers de winkel uit.
Diezelfde avond zijn we gaan eten bij Zus & Zo. Een heel knus restaurantje met heel lekker eten. Hier zijn we dan ook vaker dan één keer geweest tijdens onze vakantie. We hebben hier nog lekker nagetafeld onder het genot van wat glaasjes wijn en zijn daarna even op stap geweest. Kortom, een geslaagde eerste dag!
Zaterdag kwamen we een taxichauffeur tegen die ons wel naar een plantage wilde rijden. Taxi Simon bracht ons die middag naar Mariënburg, een oude suikerrietplantage. Tijdens de rit hebben we verschillende tussenstops gemaakt waar we wat foto's hebben gemaakt. We hadden tenslotte onze eigen fotograaf bij ons. Toen we bij Mariënburg aankwamen, regende het pijpenstelen. Hierdoor hebben we helaas niet rustig alles kunnen bezichtigen. Op de terugweg hebben we bij een kraampje nog lekker vers fruit gekocht. 's Avonds zijn we wat gaan eten en daarna zijn we naar de Zsa Zsa Zsu, een bekende discotheek in Paramaribo, geweest. Ook dit was weer erg gezellig!
De volgende morgen moesten we heel vroeg opstaan. Het was open monumentendag en wij hadden een trip geboekt naar Fort Nieuw-Amsterdam. Hier hebben we van de gids veel dingen gehoord over de plantages en de slavernij. Een hele boeiende excursie dus. 's Middags hadden we wel behoefte aan wat ontspanning en zijn we gaan zwemmen bij een hotel. Heerlijk was dat. 's Avonds zijn we lekker luxe gaan uit eten bij een Italiaans restaurant.
Maandag zijn we omgetoverd tot echte Creoolse vrouwen. Dit met leuke foto's als resultaat. 's Middags zijn we gaan lunchen bij Zus & Zo. 's Avonds hadden we het helemaal goed geregeld. We werden uitgenodigd door Roël, een aardige Surinamer die we op onze eerste avond hadden ontmoet. Hij wilde graag voor ons koken in zijn eigen guesthouse. Dit slaan wij natuurlijk niet af. We hebben heerlijk gegeten en daarna in de tuin nog wat gedronken. Een supergezellige avond was het!
Dinsdag was de dag voor onze trip naar de binnenlanden. Omdat we woensdagmorgen al om 05.00 uur moesten vertrekken, had Monique (tijdelijke collega van mij tijdens vervanging) gesmst of we dinsdag al naar het vakantiecomplex van haar ouders wilden komen. Dan konden we hier nog even lekker ontspannen en de volgende dag iets later opstaan dan we eigenlijk zouden moeten. Na het bezoek aan de vlindertuin, zijn we naar de ouders van Monique gegaan. Hier hebben we foto's gemaakt met de kinderen van Monique onder de waterval en hebben we 's avonds een film gekeken. Daarna zijn we lekker gaan slapen in ons hutje.

Woensdagmorgen moesten we al vroeg opstaan. Het was The Day, we gingen naar de jungle! Monique had samen met haar ouders deze trip georganiseerd voor een groep van 24 personen. Ze bood mij aan om mee te gaan. Dit was voor ons een kans om veel van Suriname te kunnen zien, vandaar dat we vrijwel meteen hadden gezegd dat we wel mee wilden gaan. Ook Janine en Jolijn, twee meiden die hier ook op Aruba werken, gingen mee. Zij waren ook in Suriname op vakantie.
Met twee busjes, volgeladen met mensen, koffers, rugzakken en veel eten en drinken vertrokken we rond 7 uur 's morgens richting onze eerste tussenstop. Dit was Bergendal. Hier zijn we met een kleine groep een soort parcours met kabelbanen af gaan leggen. Supertof was dit. Met als klap op de vuurpijl, een lange, snelle baan over de Surinamerivier.
Na dit spannende avontuur gingen we door naar onze volgende stop: Brokopondo. Dit is een heel groot stuwmeer. Degenen die 'Echte meisjes in de jungle' hebben gekeken, herkennen het misschien wel.
Na Brokopondo hebben we nog ongeveer 2 uur gereden met ons busje richting Atjoni. Hier mochten alle spullen uit de busjes én wij plaatsnemen in een korjaal. Een korjaal is een heel lang, smal bootje. Na een prachtige boottocht van ongeveer 2 uurtjes, kwamen we aan in Menimi. Dit was onze verblijfplaats voor twee dagen. Mandje, de eigenaar dit complex, runt dit met zijn 23 kinderen en nu nog 1 vrouw (zijn er 8 geweest, vandaar het aantal kinderen). We mochten hier slapen in hele mooie, knusse huisjes aan de rand van de Surinamerivier.
In Menimi hebben we hele leuke, speciale, onvergetelijke dingen meegemaakt zoals:
- Een dorpentoer langs een paar dorpjes in de binnenlanden;
- Zwemmen in de Surinamerivier;
- Een traditionele Sammacaanse dansworkshop, verzorgd door Mandje en een aantal kinderen;
- Gezellig liedjes zingen met iedereen die mee was, van jong tot oud
- Kaaimannen spotten 's avonds laat op de Surinamerivier;
- Boswandeling door de jungle met uitleg over verschillende planten en dieren. Hier konden we ook met een liaan slingeren!
Op vrijdag 23 december kwamen we na een terugreis van ongeveer 8 uur weer aan in Paramaribo. In onze stinkende outfit zijn we meteen iets gaan eten bij Zus & Zo. Toen we hiervan terugkwamen, heb ik me meteen lekker gedoucht en ben ik gauw genoeg mijn bed ingegaan.

Zaterdag waren we toe aan een echte chill-dag. We wilden gaan zwemmen, maar helaas zat het weer niet echt mee. We hebben de tijd maar nuttig besteed en zijn nog wat activiteiten gaan plannen voor de laatste paar dagen in Suriname. Toen dat geregeld was, hebben we nog even wat gedronken bij een barretje. 's Avonds, kerstavond zijn we heerlijk gaan uiteten bij een knus restaurantje. Hier kregen we toch nog een beetje kerstgevoel, al was dat eigenlijk het enige moment dat het kerstgevoel bij mij aanwezig was. In Suriname werd niet veel gedaan aan kerst.
Zondagmorgen moesten we alweer vroeg op. We hadden een fietstocht naar plantage Peperpot gepland met een privégids. Super was dat. Ten eerste super om na 5 maanden weer te fietsen en ten tweede super om zo veel te weten te komen over de geschiedenis rondom de plantages in Suriname. We hebben van alles gezien en geproefd. Zo hebben we cacaobonen, bananenchips en koffiebonen geproefd. Best lekker allemaal. Na onze fietstocht gingen we door naar de volgende trip. Na kaaimannen gespot te hebben, wilden we nu ook nog wel dolfijnen spotten! Met een bootje zijn we op de Surinamerivier gaan varen om dolfijnen te spotten en ja hoor, we hebben ze gezien. Na prachtige foto's te hebben gemaakt bij een ondergaande zon, konden we weer terugkijken op een geslaagde dag. 's Avonds zijn we nog naar een Christmasparty geweest waar we lekker los konden gaan op toffe muziek van verschillende deejays.
Maandag was onze laatse dag in Suriname. We hebben die dag eerst lekker uitgeslapen en aan het einde van de middag hebben we een kookworkshop gevolgd. Hier hebben we geleerd om een Surinaams gerecht te bereiden. Ook hebben we geleerd om bakabana te maken. Dit is banaan met een lekker (vet) deeglaagje. We hebben het recept, dus ik ga het snel eens maken hier. De laatste dag hebben we afgesloten met een drankje bij Zus & Zo samen met Jolijn, Janine en Nathalie (werkt ook op Aruba, haar ouders wonen in Suriname).

Ik kan terugkijken op een zeer geslaagde vakantie in Suriname. We hebben veel gezien, gedaan en gelachen! Een echte aanrader!

Over twee uurtjes komt mijn bezoek, dus ik ga nu zorgen dat alles netjes is om mijn lieve vriendinnetjes Josine en Marloes te ontvangen in mijn paleisje. Ik heb er superveel zin in! Zij slapen nog 5 nachtjes bij mij in dit huis en dan ga ik maandag 2 januari verhuizen naar mijn nieuwe huisje. Hier blijven ze dan ook nog een weekje slapen!

Nou, dat was het weer! Tot het volgende verhaal!

Veel liefs, Maartje

Simone

Dit klinkt als een super geslaagde vakantie! Een aantal dingen dingen waren herkenbaar;) Ik zat in gedacht ook weer een beetje in Suriname:)
Ben benieuwd naar je foto's!

Alsvast een fijne jaarwisseling!

X Simone

Lianne

Leukleuk Maartje! Heel veel plezier de komende tijd met Josine en Marloes:-)

Jos & Maria

Echt leuk om te lezen. Wil nou ook snel de foto's zien!!!!
Veel plezier met je vriendinnen!

Jos & Maria

Ik wordt op mijn wenken bediend! Daar zijn de foto's al. Bedankt!

Henk en Corrie

Hallo Maartje,
We hebben zojuist weer genoten van je prachtige vakantieverhalen en foto's in Suriname.
Maartje, geniet samen met je vriendinnen van hun vakantie op Aruba, lekker bijkletsen en oud op nieuw vieren in de zon.
Fijne dagen gewenst en de beste wensen voor 2012 !

De Nogareepjes

Dat is nog eens een spannende vakantie en ook nog
veel geschiedenis opgedaan. Wie had dat gedacht.
Wandelen in "Het Ham"lijkt nou ineens wel heel erg
gewoontjes. We verheugen ons natuurlijk straks een keer op een heerlijk Surinaams gerecht. Fijne jaarwisseling alvast en we wachten in spanning op een nieuw reisverslag.

Peter en Ine

Erg leuk om te lezen allemaal. We zouden bijna jaloers op je worden. Als ik jouw verslag zo lees, is Suriname wel een aanrader om eens ooit op vakantie te gaan.
Heel veel geluk en plezier gewenst in jullie nieuwe huis en in het komende jaar.
Peter en Ine

Mam

Geweldig allemaal!! Ook heel fijn dat je gezond en wel weer op Aruba bent!!! En nu maar genieten van je bezoek!!!

Janneke (RT)

Hee Maartje! Het klinkt geweldig allemaal! Ik ben echt stinkend jaloers om het feit dat jullie in Suriname zijn geweest. In mijn 3e jaar van de Pabo heb ik daar stage gelopen, ik weet dus precies wat jullie hebben ervaren ;-) Geniet ze nog!! Liefs

Joop

Even een spontane reactie van mij;)
Ik denk dat ik Suriname in mei er nog even achteraan plak;)

Groetjes Joop

Pap

Mooi verhaal en wat heb je genoten; lijkt mij ook geweldig, om op deze manier dit land te leren kennen. Nu nog de laatste dagen van je vakantie genieten met je vriendinnekes. Heel veel plezier en tot op de skype.
Groetjes Pap